Diarmuid Costello![]() Professor für Philosophie (Reader), University of Warwick Aufenthalt am Forschungskolleg Humanwissenschaften: August 2012‒Juli 2013Forschungsthema am Forschungskolleg Humanwissenschaften: »Art after Aesthetics? A Critique of Theories of Art after Modernism«Projektbeschreibung: This book I will be working on aims to: i. explain the widespread hostility to aesthetics in art practice and theory since the mid-1960s; ii. undermine such hostility by showing that it relies on an unacceptably restrictive conception of what makes art aesthetic and; iii. propose an alternative aesthetic theory adequate to the challenges of art after modernism. The first aim is empirical: it involves looking closely at the historical uses and abuses of aesthetic theory in the artworld prior to its rejection. The second aim is conceptual: it involves arguing against modernist aesthetics, and showing why various attempts to get beyond or reject it failed to break free of its underlying assumptions. The third aim is substantive: it involves outlining an aesthetic theory capable of accommodating the hard cases (e.g. ›non-perceptual‹ conceptual art) that motivated artworld rejections of aesthetics. Part I focuses on Clement Greenberg, Part II on Rosalind Krauss, Michael Fried, Stanely Cavell, Arthur Danto and Thierry de Duve, Part III on Immanuel Kant. As a whole, the book defends a much ›thicker‹ notion of art after modernism’s aesthetic dimension than is typical. (Diarmuid Costello) Diarmuid Costello folgt einer Einladung von Martin Seel, Professor für Philosophie an der Goethe-Universität. Sein Aufenthalt wird gefördert von der Alexander von Humboldt Stiftung.Wissenschaftliches Profil von Diarmuid CostelloForschungsschwerpunkte: Ästhetik, Moderne/Postmoderne Kunsttheorie, Philosophie der Fotografie, Zeitgenössische KunstVeröffentlichungen (Auswahl):
Weitere akademische Tätigkeiten: Diarmuid Costello ist Mitglied des Auswahlkollegiums des Britischen Arts & Humanities Research Councils (AHRC) (2010‒2013), an dem er von 2007‒2011 gemeinsam mit Margaret Iversen das interdisziplinäre Forschungsprojekt »Aesthetics after Photography« leitete. Außerdem ist er Mitglied der British Society of Aesthetics (2008‒2012 als Vorsitzender und Vizepräsident). |